Sportmassage

Sportmassage verbetert de afvoer van afvalstoffen en vocht. Ook bevordert deze massage het spierherstel waardoor blessures kunnen worden voorkomen en de sporter/ persoon sneller weer tot bepaalde inspanning kan overgaan. Een sportmassage kan plaatsvinden voor of na een training of wedstrijd.

Drie effecten van sportmassage

De effecten van de sportmassage zijn in drie groepen in te delen. Het eerste effect betreft de betere doorbloeding. De spieren komen tot rust en worden losgemaakt. Er ontstaat onder andere een betere doorbloeding, waardoor de sporter beter zal bewegen en dat langer kan volhouden, vermoeidheid en spierpijn worden namelijk voorkomen. Ten tweede wordt de coördinatie verbeterd, waardoor de kans op letsel en ongevallen verkleind wordt. Ten derde helpt de massage bij het sneller herstellen na een zware inspanning, door het in gang zetten van de afvoer van afvalstoffen.

Verbetering conditie spieren en herkenning beginnende blessure

De sportmasseur kan dus bijdragen aan verantwoord en gezond sporten. Met behulp van verschillende massagetechnieken wordt de conditie van de spieren verbeterd. De te gebruiken massagetechniek wordt bepaald door te kijken naar de sport en de wensen van de sporter en/of trainer. De masseur kan, door regelmatig contact met de sporter, een beginnende blessure herkennen en de sporter eventueel doorverwijzen naar een geneeskundige. De sportmasseur beperkt zich bij het masseren in principe tot het masseren van ‘gezonde weefsels’. De behandeling van blessures wordt meestal aan artsen en/of fysiotherapeuten overgelaten.

Betere doorbloeding en extra stofwisseling

Een sportmasseur is meestal gespecialiseerd in kalmerende en stimulerende massages. Dit is masseren met het doel de spieren die het zwaarst worden belast, een betere doorbloeding te geven en aan te zetten tot een verhoogde stofwisseling. De spieren zijn daardoor beter bestand tegen grote kracht die er tijdens het sporten op uitgeoefend wordt.

Een sportmassage mag nooit worden toegepast in de volgende gevallen:

  • In de eerste dagen of weken nadat uw spier is gescheurd;
  • Bij een ontsteking of wond van de huid;
  • Als u koorts heeft;
  • Als uw spieren heel zwaar belast zijn, is het beter om de sportmassage enkele dagen uit te stellen.

Geschikt voor:

De sportmassage kan voor iedereen geneeskrachtig werken. Ook als u spierpijn hebt door een verkeerde beweging in de rug, de nek of elders in het lichaam.                                                             Bent u net iets te enthousiast geweest bij de wekelijkse sporttraining? Een sportmassage helpt uw spieren te herstellen. Dat is beter dan ermee rond blijven lopen!

Voor sporters is het geschikt om voor of na een inspanning deze massage te ondergaan. De werking is dan respectievelijk preventief en spierpijn verminderend. Ook geschikt voor mensen die van een hele stevige massage houden! Deze behandeling wordt – met olie – op onze comfortabele massagetafel uitgevoerd.

Lees meer

Info over deze massage


Bekijk de video over sportmassage